Säg mig, vad får jag äta?

Jag var ute och åt sushi för några dagar sedan, dum som jag 
är la jag ute en bild på Facebook (bilden ovan):) 
Då fick jag omgående respons om att jätteräkor skull man 
inte äta PGA miljöförstöring mm.
Jag har i veckan kollat lite med folk, och många 
bojkottar räkor PGA ett TV inslag för några veckor sedan.
Jag har en fråga som berör oss alla, hur tänker vi igentligen?

Se på följande filmer (om du klarar av det) och förklara för mig 
vad jag skall äta(förutom från salladsbordet)!





Guds Frid!
PS:
Lägger också till en liten film om salladsbordet.

7 thoughts on “Säg mig, vad får jag äta?

  1. Jadu så sant så, vad fasen får man egentligen äta. Sen kommer ju allt Gi; LCHF mm mm in i bilden….tror nog man ska äta precis det man själv tycker känns rätt och mår bra av.

    /Mona

  2. Ett hett tips är att hålla sig till ekologiskt så mycket man bara kan. Jag jobbar med webbinformation på Naturskyddsföreningen och vi försöker hjälpa till att lotsa. Det kan vara knepigt när man bara hör ”ät inte…”, och det är ju ofta så konsumentinformation börjar. Men det finns alternativ som faktiskt är hållbara.
    Dock att du gör både miljö och människor en jättetjänst om du lyckas undvika jätteräkorna. Se antiscampi.se om du vill veta mer.
    Håll ut i matdjungeln!

  3. Äh, man äter väl vad man vill så länge man tycker det är gott. Blir så trött på att man ska vara så jävla medveten om allt hela tiden och ta ställning för allt möjligt. Hmm. Skulle kunna skriva en roman om ämnet i fråga men orkar inte. Det finns ju en mängd olika frågor som vi bör reda ut först innan vi tar oss an om man bör äta jätteräkor eller inte, eller?

  4. Hej

    Vilken bra blogg, och bra länkade filmer!!

    Jag är ju en av dom som är sådär jättejobbig och som inte KAN äta djur , och tycker därför dina länkade filmer är kanon. För man kan inte skrika ut till folk att ge f-n i att äta räkor när våra djur här hemma misshandlas. Dubbelmoral och hyckleri! En ko är helig i ett annat land, inte i vårt – då kan vi inte döma andra människor utan var och en måste nog rannsaka sig själv.

    Sen är det ju väldigt egoistiskt att bara tänka på sig själv, och skita i att andra liv far illa, för det gör de nämligen. Men här kommer nog vem vi är in, en del bryr sig – en del bryr sig inte ett skvatt. Därför gör vi våra egna val och det bästa är nog att lyssna till sitt eget hjärta.

    De flesta väljer att inte se dina länkade filmer här ovan, av en anledning. De pallar inte se grymheten. men man har inga problem att ta del av det, så länge man slipper se det! fegt i mina ögon! Så man hyr någon att fixa det man själv inte är kapabel att göra, sen sitter man på nätet och pekar finger åt dem som äter jätteräkor medan man själv nyss ätit ett annat djur som bakom stängda dörrar fick möta sitt öde!

    Nope, jag är ingen militant vegan :o) Jag klarar bara inte av att äta underbara djur.

  5. Tack skall ni ha för era kommentarer!
    Jag tycker det är svårt med vad man skall äta.
    Jag känner för min egen del att jag vill försöka äta det som är närproducerat och hoppas att det kan hjälpa till både med bättre mat och bättre miljö.

    Jag är övertygad om att det sker en liten vridning mot medvetenhet om att det inte står helt rätt till med vår världs matproduktion.

    Jag äter mycket gärna både animaliska och vegetariska produkter. Men jag vill äta mat som ”jag” tycker/tror är god och nyttig.
    //Karlund

  6. Tycker som du, närproducerat känns som en bra början, odlar gärna själv(när det är säsong) eller köper av någon som gör det. Kött är gott, fisk är gott, skaldjur med och jag är absolut noga med vartifrån maten kommer, vissa gånger får man väl se mellan fingrarna, ja, när det kommer till det med miljö och transporter…får liksom inte till det med min egen citronodling……;-) så vissa varor köper jag oavsett.
    … men Tammy skrev något bra där, att lyssna på sitt eget hjärta…kommer man nog rätt långt med.

    /Mona igen

  7. Har läst och begrundat. Själv äter jag så mycket närproducerat jag kan. Tyvärr har vårt trädgårdsland återbördats till naturen på grund av tidsbrist, annars odlade vi mycket själva när vi var yngre och mera glödgat ”troende”.

    Jag håller med flera av ovanstående – ät så rätt och gott du kan. Följ ditt samvete och ditt hjärta. Faktiskt är jag övertygad om att det, i alla fall för mig, blir alldeles för komplicerat att leva om jag ska ta in och leva efter alla goda råd man läser och hör.

    Sunt förnuft. Stor djurälskare sedan barnsben och undviker fortfarande att trampa på myrorna. I själ och hjärta buddhist.

Kommentera

