Att se eller inte se, det är frågan.

Att fotografera borde väl vara det samma sak som att se?

Vi är många som har fått se det vi inte ville se när bild efter bild visade sig vara fejk.Vi är många som inte fattar varför Terje Hellesö fejkat sina bilder.

Borde vi inte sett det ? Ville vi inte se det? Vågade vi inte se det? Gick det att se?

Varför såg vi det inte? Jag tror inte att vi vågade se det!

Någon sa ”att det måste vara någon utifrån som ser det och serverar det på ett silverfat”. Vad säger detta om oss som fotografer? Ser vi inte? Är vi blinda? Är vi så rädda för att göra bort oss så vi blundar för saningen? För egen del blev jag helt ställd, och naturligtvis ser jag det orimliga i många av bilderna nu efter avslöjandet. Någon sa”att vi är för fega för att ta striden”. Det är möjligt att det är sant!

För egen del blev jag duperad det erkänner jag utan omsvep. Jag hoppas att jag lär mig något av detta. Jag hoppas att jag när jag tittar på bilder blir mer observant, mer ifrågasättande. Man jag hoppas framför allt att jag blir mer kunnig både i fotografisk teknik och i ”naturkunskap”. Jag har väldigt svårt att se mig själv som en okunnig naturfotograf ge mig in i exempelvis Vargdebatten.

Har vi någon naturfotograf som idag kan ställa sig upp och säga att jag kan min svenska natur jag vet hur djuren lever och ser ut?

Till dig som står där och skrattar och säger, att du visste om detta redan innan avslöjandet vill jag bara säga, gå hem och dra något gammalt över dig.

Guds frid!

8 thoughts on “Att se eller inte se, det är frågan.

  1. Bra skrivet och en härlig bild, gillar det lite abstrakta, jg kan int ställa upp och säga att jag vet om den svenska naturen, ja natur överhuvudtaget, men en sak vet jag, att jag har många gånger undrar lite över Terjes Lobilder, men inget våga säga, man hackar inte på en ikon-:) då blir man en besserwisser

  2. Jag vågade inte se. Det erkänner jag. Men vem är jag att ifrågasätta en auktoritet på området? Hua! Klart man så här i efterhand funderade över vissa bilder det måste jag säga. Fladdermusbilden är ett exempel som jag tvekade inför och fortfarande ställer mig frågande till om den är äkta eller ”falsk”. Det finns många fler men jag orkar inte grotta i detta just nu känner jag. Viktiga frågor du ställer hur som helst!

  3. Ja hur är det möjligt, man frågar sig gång på gång – hur fn kunde jag köpa hela hans bluffpaket. Hur blåögd har får man egentligen vara? Jag har ofta fått ett stygn av tvivel i maggropen när jag har fått se vissa bilder – men nej, det där kan inte vara möjligt? Jo visst kan det säkert de…..för så jävla gemen kan väl ingen vara så att man råljuger sin publik rakt upp i ansiktet, och det med en sällan skådad intensitet?
    Nu vet man! Vi har nu fått se en mytoman i sitt esse!!
    Med tanke på hur han med sådan energisk frenesi predikat äkthet – slagit ifrån sig att jag vet inget om phototshop – diktat ihop naturupplevelser som förmodligen inte har någon som helst verklighetsanknytning.
    Man undrar vad ska det sluta, vad är verklighet och vad är förbannad dikt i denne fotografs värld…besvikelsen ligger som ett grått töcken över naturfotovärlden tyvärr!!

    Hur kunde vi bli så lurade, kanske sanningen finns i; ”Sagan om kejsarens nya kläder”?

    Ha en fin helg!

    Mvh, Jörgen

    P.S
    Tack, nu fick jag skriva av mig lite…:-)

  4. Jag kände att nåt var fel länge, ifrågasatte vissa av bilderna. Men jag nöjde mig med svaren jag fick. Men ändå kände jag en magkänsla. Nåt är inte som det ska. Och jag ska erkänna att jag hade väldiga skuldkänslor för att jag ens tänkte tanken på slutet innan avslöjandet, att tänk om… tänk om det verkligen är så? Men slog ifrån mig då jag ändå visste var han stod i frågan om manipulering. Hur kunde jag ens känna minsta misstanke, inte Terje… Och bara för att man bor under samma tak så vet man inget mer än nån annan. Många gånger har jag önskat att det funnits både filmkamera med ljud så folk kunde förstå och se hur det varit. Att man själv inte ens vetat. Men allt ”skit” han fått och fortfarande får, även jag i allt detta… är det väl inga människor som förtjänar?

    //Malin

  5. Sen är jag lite undrande över hur många som mer eller mindre spyr ur sig elakheter, eller insinuerar på saker dom inte har en aning om. Som att skriva ur sig i en kommentar att Terje skulle vara en mytoman.

    Så många som blivit sårade och som skriver ur sig massa galla istället för att ha en konstruktiv ton i det hela.

    Bara en tanke.

Kommentera

