Varför!

Som lärare på gymnasiet träffar jag ungdom som har problem med sprit och droger.

Jag träffar också ungdomar som hamnat i tråkiga situationer på grund av att spriten stängt av hjärnan.

Vad är det som gör att en kille eller tjej på sexton vårar hamnar i ett beroende?

Jag känner bara smärta i mitt hjärta när jag tänker på dessa ungdomar.

Jag blir arg och förtvivlat över föräldrar som tycker att det är ju bra för ungdomarna att prova på för ”jag har ju inte tagit skada”.(?)

Jag hävdar att ju längre man väntar ju mindre är risken att man hinner utveckla ett beroende.

Till er föräldrar vill jag bara säga, kolla upp vad era barn gör. Tro inte blint på vad de säger.

Ska vi bara stå vid sidan av och titta på?

3 thoughts on “Varför!

  1. Som föräldrar måste vi vara aktiva och uppmärksamma och försöka ha en dialog med våra barn så att de kan få en inblick i vuxenvärlden på ett så ärligt sätt som möjligt utan att skada dom. För i grund och botten så älskar vi våra barn och vill dom inget illa. Så jag håller med dig Mikael, hur kan en del föräldrar göra så mot sina barn. Alkohol skadar!
    Håller fullständigt med dig mycket bra skrivet.
    Vänligen Mats

  2. Tyvärr är det nog så att många föräldrar var helt enkelt inte mogna för att skaffa barn och jag tror inte heller att alla passar för att bli föräldrar. Det handlar om att bygga upp ett förtroende även mot föräldrar i sin omgivning och vara ett gott föredömme även för andras barn.
    Morgan

Kommentera

