Bildkritik!

Jag läste nyss ett inlägg av Göran Segeholm där han skriver om sina tankar angående kreativ bildkritik.

Göran tar fasta på något som jag är övertygad om att vi är många fotografer som funderat över och jag tror att mycket handlar om att vi är rädda för att såra varandra.

Jag kan själv tycka att jag har svårt att uttrycka mig i skrift om vad jag har för känslor inför en bild, jag har ofta lättare att muntligt framföra mina synpunkter. Detta innebär för mig att jag ibland håller tillbaks en del kritik när jag känner att det kan feltolkas om någon läser det.

Men jag tycker också att mycket av fotodiskussionerna hamnar i det tekniska facket, man talar om den nya modellen som ska släppas och det ryktas om att den nya kameran kommer att ha det ena eller den andra nyheten.

Bilden har en tendens att komma i sista hand, så därför lägger jag min bild överst och hoppas på en kretiv respons.

Vänligen

Karlund

Kommentera

