Småkryp, jag älskar dem………..

Idag har vi tillbringat några timmar på Bruddesta, ett idylliskt litet fiskeläge på Öland. Efter en stunds vandring från Äleklinta till Bruddesta blev det lite fika. Jag började vandra runt lite lätt med kameran i hand och försökte mig på lite exteriörbilder i mellan sjöbodarna, men det blev inget vidare. Efter en stund började jag få upp ögonen för några små blåvingar som jag började följa efter. Jag har alltid haft svårt med att lyckas med blåvingarna eftersom de ständigt är på sin vakt och sticker så fort som jag visar mig. Idag kändes det som om turen vände, och jag lyckades med att få några riktigt bra bilder.
Bilden föreställer ett kopulerande par Puktörneblåvingar.

6 thoughts on “Småkryp, jag älskar dem………..

  1. Visst är det härlig somrigt med fjärilar, tyvärr så har dagfjärilarna drastiskt minskat i antal dom senaste 20-50 åren. Nu är 27% av 110 reproducerbara arter i landet rödlistade tyvärr, allt enl. artdatabanken. Jag tycker mig faktiskt märka det i mina trakter.

    Mvh, Jörgen

  2. Hej Jörgen!
    Man blir lite chockad när man hör om sådana saker, frågan är vad kan vi göra. Kan vi som fotografer handla på något sätt eller ska vi bara försöka fotografera så många arter som möjligt innan de försvinner. Ibland kan jag känna mig lite hjälplös när det gäller sådana här saker.

    Vänligen
    Karlund

  3. Ping: Naturfotografiska mästerverk, del 6 « TERJE HELLESØ

Kommentera

