Mångfald!

Att först hitta dem så rackarna och sedan lyckas med att fotografera dem, är inte lätt. Det krävs ju också att man inte enbart gör ett artporträtt för då får man de ”konstnärliga” naturfotograferna på sig och om man inte visar upp en fullständigt skarp porträttbild får man de ”naturliga” naturfotografen på sig. Vad spelar det för roll vad andra tycker? Naturligtvis vill jag som alla andra ha ett erkännande för de bilder jag gör. Men är det de som ska styra det som jag visar upp på bild?

Jag älskar att fotografera och det får mig att må bra, när jag mår som bäst är när jag gör de bilder jag vill göra. Bilden av larven är gjord i en rhododendron i min trädgård och jag njöt när jag arbetade med bilden. Att få följa efter larven med kameran och försöka få den skarp samtidigt som det blåste lite var utmaningen med denna bild. Själva skapandet av bilden är för mig en stor tillfredsställelse sedan om någon gillar resultatet så blir jag naturligtvis glad.

Jag brukar tänka så här, Tack Gud för naturens mångfald.

Jag tror att jag måste börja tänka så här, Tack Gud för mångfalden bland naturfotograferna.

Jag har beskurit bilden lite, om du vet vilken larv det är så får du gärna höra av dig.

7 thoughts on “Mångfald!

  1. Men du, får man inte vara ”konstnärlig” och ”naturlig” naturfotograf på samma gång? Eller åtminstone alternera mellan de två?

    Det är ju precis vad du gör här. Jag ser såväl skarp tydlighet över mätarlarven (för en mätarfjärlislarv måste det vara) och smakfull konstnärlighet med den utsmetade bakgrunden i två fina gröna nyanser som delar upp bildytan på ett finurligt vis.
    mvh Tomas

    • Tomas.
      Tack för hjälpen med larven, och för de fina orden om min bild.
      Jag tycker naturligtvis att man får blanda ”stilar” framför allt för att jag själv hoppar mellan flera olika. Det handlar för mig om vad jag vill förmedla med bilden.

      Vänligen
      Karlund

  2. Häftig bild, gillar den skarpa gränsen i gröntonerna och så den lilla larven som pricken över i.

    Sen brukar jag inte tänka så mycket på vad andra ska tycka om mina bilder. Jag visar upp dom som jag tycker håller eller gillar. Gillar sen någon annan bilden så är jag bara glad.

    • Tack Jörgen för de fina orden.
      Jag anser att när man kan låta bli att bry sig om vad andra tycker om bilderna så har man kommit väldigt långt i sitt bildskapande och som människa. Men det är inte lätt, för fotografer är en kritisk samling.

      Vänligen
      Karlund

  3. Alla fotograferar vi på olika sätt, och det fantastiska är att alla dessa sätt är rätt.

    Olika fotografer har alltid synpunkter och tankar kring de bilder vi gör. Det är kul!
    Dessa tankar är subjektiva tankar, och det är det som gör dom så spännande.
    Det bästa av allt är dock att vi som fotografer har friheten att själva välja vilka tankar vi tar till oss och inspireras av.

Kommentera

