Dessa svårfångade insekter!

Många tycker att det är svårt att fotografera insekter och visst kan jag hålla med dem.

Men man måste ha gott om tid och ett stort tålamod, detta gäller förövrigt det mesta inom naturfotografin. Jag brukar börja med att fotografera insekterna från ett lite längre avstånd än vad jag vill, och sedan flytta mig närmare, så först gör jag några översiktsbilder eller miljöbilder. Efter ett tag brukar jag lyckats med att komma tillräckligt nära för att få den närbild jag sökte från början.

Insekterna är individer som vi och beter sig lite olika vilket innebär att man kan hitta exemplar som är mer medgörliga än andra.

Så var det med den Gröna sandjägaren som du ser här ovan, först verkade det nästan omöjligt att komma tillräckligt nära men efter ett tag märkte jag att en sandjägare inte var lika snabb att gömma sig som sina kompisar vilket gjorde att jag kunde ägna någon timme åt att krypa runt efter den.

Det är inte ovanligt att man får sitta ner och vänta några timmar för att insekten ska komma flygande och sätta sig där man vill. Men då går det mycket kaffe.

4 thoughts on “Dessa svårfångade insekter!

  1. Tjusiga bilder och bra skrivet, -tid är inget man har utan att ta! Kaffe är ju alltid gott fast nu sommartid slinker det ner en och annan cola också. :D
    Morgan

  2. Det mesta handlar om prioriteringar.
    Helt klart räcker det inte med kaffe i dessa heta dagar så några liter vatten är inte fel att kånka med sig.

    Detta med stativ är jag lite kluven till jag har börjat använda ett enbensstativ den senaste tiden och tycker att det funkar bra i många samamnhang. Tripod kan många gånger vara bökigt men har man ”lugna” småkryp kan det ha sin fördel.

    Vänligen
    karlund

  3. Flotte bilder!

    Jeg følger stort sett samme oppskrift som deg når jeg fotograferer insektene. Først sikrer jeg meg noen ”avstandsbilder”, så forsøker jeg å komme så nær som mulig. Nå om dagen sliter jeg imidlertid litt. Synet på høyre øyet, som jeg bruker når jeg fokuserer, har endret seg. Dermed har jeg problemer med å sette fokuspunktet på rett sted. Må nok skaffe nye briller.. igjen!!

    Stativ har jeg gitt helt opp å bruke i insektjakten. Ingen av monopodene jeg har testet ut har kommet langt nok ned, og tripodene tar for lang tid å justere i høyden. De setter seg jo ikke akkurat i stativhøyde disse insektene, og de har det som oftest ganske travelt.

    Selv om ting kan ta tid, så er halve gleden å kunne observere de små krypene, fuglene og dyrene. For meg er det i hvert fall veldig interessant å registrere alt de holder på med. Resultatet blir som oftest at jeg kommer hjem fra fototurene med utallige ubesvarte spørsmål… og en tom termos. ;)

Kommentera

