Tidig lördag.

 

När väckarklockan ringer klockan 04.00 en lördagsmorgon är jag oftast inte pigg men i morse var det andra bullar. Upp och klä på sig långkalsonger, kamouflagekläder och vintervantar.

Det är dags för mig att få uppleva mitt första Orrspel.

Lite försenade ger vi oss ut på myren och lyssnar men vi hör inget spel så vi går vidare runt mossen och planerar för att komma rätt när det är dags för spel. Väl framme där Orrarna sägs ha sin spelplats sätter vi oss till rätta och kamerorna görs i ordning. Kompisen plockar fram sitt ”nya” 400/2,8 och en 1,4 konverter, Själv har jag ett nytt 70-300/4,5-5,6, men jag har också ett gammalt 300/2,8 manuellt objektiv med en konverter på 2gånger som får göra lite nytta. Bilderna som kommer från det sistnämnda objektiv har en viss grön kant på motivet och kameran visar inga mätvärden så jag får köra på känsla när jag ställer in exponeringen, gör några prov exponeringar.

När solen börjar bryta fram över grantopparna i fjärran sätter Orrarna igång med sitt spel och jag är helt såld. Det är en fantastisk känsla att sitta mitt på myren när fåglarna börjar flyga upp i tallarna och spela. Även om fåglarna var en bit bort så kände jag en närhet och ”delaktighet” i naturen denna kalla men mycket fina morgon. Även om min utrustning inte är optimal för fågelfotografering i denna klassen sä planerar vi att ge oss ut även på söndagsmorgonen.

Kommentera

