En svartvit till………

 

Jag läste häromdagen ett inlägg där frågan var om det är OK att använda inspelade ljud för att locka fram olika djur. Som vanligt är några för och andra som tycker att det är fel att använda tekniken.

Hur ska jag göra jag som är omusikalisk och inte kan vissla en melodi eller inte kan urskilja de olika tonerna?

Ett annat inlägg jag läste för ett tag sedan handlade om hur mycket man får ändra bilden i efterhand dvs i Photoshop.

Hur ska jag gör som har en Nikon D90, får jag fejka ett Fisheye objektiv i kameran men inte med hjälp av ett externt dataprogram?

 Vänligen

Karlund

 

3 thoughts on “En svartvit till………

  1. Ja, det är väl ungefär samma sak som att åtla (dvs lägga ut mat för att locka fram djuren). Är man purist så tillåter man inga andra regler än de man själv blundar för. Jag tycker att det kan gå för mycket religion i vissa frågor. Gå till djurparken och knäpp, fota din egen hund. Huvudsaken är att du har kul.

    Du är inte omusikalisk. Du bara matar på mantrat ”jag är så omusikalisk” hela tiden så att nu tror du på det själv. Om du tittar på en sitcom på TV (som Svensson, Svensson till exempel) märker inte du då på ugnarna att de är irriterade? Märker inte du på Allan när han är glad, upprymd, förvånad, arg, irriterad? Hör du inte den sarkastiska undertonen i mamma Lenas kommentarer? Det är i princip bara lobotomerade människor som inte märker såna nyansskillnader. Det är musikalitet. Om du bara tar dig tid att lyssna så kommer även du att kunna höra skillnad på toner. Om du sedan bemödar dig mer än ett par sekunder kommer du även att kunna ta ton med rösten. Det är inte säkert att du kan lära dig vissla, men du kan alltid försöka. Tänk positivt. Försök. Försök igen.

    Bråket om vad man får och inte får göra med photoshop är också ganska felvinklat tycker jag. Du får göra vad tusan du vill. Ska du publicera bilden är det trevligast för alla om du BERÄTTAR att den är modifierad på något sätt. Frågan har väl blossat upp nu igen när DN publicerade en retuscherad bild på den där andre galne österrikarn. Inom pressvärlden vill man garantera den etiska korrektheten genom att vara purister och inte tillåta nästan någon form av korrigering. Detta kombineras friskt med dubbelmoralen i att slänga ut ett scoop så fort som möjligt bara för att vara först. Man kan ju alltid dementera efteråt. Jag tycker att journalister skulle suga åt sig lite etik av fotograferna och sluta hetsa så förbannat. Jag surfar till DN för att det går snabbt att skriva på datorn, oavsett om de är först eller bäst på bilderna eller nyheterna.

  2. Underbar bild! Svartvita bilder blir det alltför sällan för min del, tur att det finns andra som bjuder på den varianten. :D
    Morgan

  3. Tack ”Anton”!
    Jag håller med dig i att det gäller att ha kul, det är för mig en förutsättning att det ska fungera med mitt bildskapande

    Jag är ”omusikalisk” fråga min gitarr lärarinna, efter tre år gav hon upp(men nog om det)

    Jag håller också med dig om att det är upp till MIG om jag vill justera mina bilder i Photoshop men JAG skall inte hymmla med det sedan.
    Så tack för ditt inlägg.

    Tack även du Morgan!

    Vänligen
    Karlund

Kommentera

