Naturfoto och etik!

Janne skriver i sin blogg om Game Farm Photography, en företeelse som jag anser att alla naturfotografer bör ta avstånd ifrån. Jag instämmer till fullo i det som Janne skriver.

Under min resa i Kenya funderade jag mycket på det etiska i att tex. följa efter ett lejon bara för mitt eget höga nöjes skull. Jag anser att det var flera av arrangörerna som i mina ögon arbetade på gränsen till det oetiska.

Men om man som turist lagt ut runt 25-30 tusen kronor för att se ”The big five” så vill man väl ha valuta för pengarna. Den största inkomstkällan i Kenya är turism och naturligtvis så är safari det som lockar mest och då tror jag att man är beredd att tänja lite på gränserna för att behålla sin inkomst.

På bilden ser du en African Buffalo som liger och vilar sig i Samburu Nationalpark, Kenya

2 thoughts on “Naturfoto och etik!

  1. Otroligt vilka horn, det ser verkligen ut som ett mäktigt djur och ett mycket fint porträtt på African Buffalo tycker jag.
    Morgan

  2. Så länge man inte gör djuren illa så tror jag inte att de tar någon större skada. De vilda djuren kan ju ibland vara bra på att tala om när man kommer för nära. De kan ju vara ganska övertygande i sitt kropsspårk så att säga.

    Fin bild!

Kommentera

