Nyårstankar!

Nyår, då har de flesta av oss ett behov av att göra en avstämning.

Vi gör en tillbakablick och ser hur året gestaltat sig och vi försöker sätta upp rimliga mål för året som ligger framför oss.

När jag tittar tillbaks på mitt år, här kommer jag bara att ta upp mitt år som fotograf, så ser jag ett väldigt aktivt år. Jag har inte varit så aktiv med kameran under något tidigare år, min förutsatts för detta år var att jag skulle ”leverera” en naturbild i veckan har gjort att jag varit tvungen att ofta ge mig ut med kameran. Min målsättning lyckades.

Jag har också avslutat en distansutbildning i bildbehandling med godkänt betyg, det var riktigt kul. Att vara aktiv med bloggandet har också givit mig väldigt mycket, med kommentarer och hejarop från er som tittat in på min blogg. Inte minst att följa flera olika fotografer på deras bloggar och se deras utveckling har varit mycket inspirerande.

Jag tycker att mitt bildsinne har utvecklats väldigt mycket under detta år och jag har börjat se bilder där jag aldrig trodde att det fanns något att hämta. Jag har personligen lagt många gamla konventioner på hyllan och skiter i vad andra tycker mer och mer. Visst vill jag ha erkännande och positiv kritik men jag känner mig mer och mer säker på mina bilder.

I mitt arbete som lärare har jag dragit igång en fotokurs på gymnasiet och det är en stor utmaning och hjälper mig att öppna mig för andra typer av bilder än mina naturbilder.

Lite ny digital utrustning har det blivit och en av mina stora nötter att knäcka är hur jag skall lagra bilderna, jag har ingen bra och för mig ekonomisk vettig lösning ännu, men det kommer.

Om jag gör en liten inblick i det år som ligger närmast framför mig ser jag bland annat följande.

Jag kommer att börja mitt år med en resa till Kenya, i två veckor skall jag vara där med frugan och hennes familj. En vecka på safari och en vecka på ett hotell i Mombasa.Vet inte hur detta kommer att påverka mitt fortsatta fotoår, vi får se.

Jag har bestämt mig för att bättra på mina kunskaper i landskapsfotografi och har redan börjat arbeta med det. En fotoutställning hoppas jag på att kunna genomföra till hösten och jag har börjat fundera lite på att skriva någon artikel.Sedan vill jag bara ha roligt med kameran och fortsätta med några projekt som jag ständigt arbetar med.

Jag har märkt att jag under året har slarvat med bilder på familjen, därför kommer jag att fota lite mera hemomkring.

 Frågan är också vad ska jag göra med mitt arkivskåp, där hänger tusentals diabilder.

PS

Jag lovar att inte ge några nyårslöften som jag kan bryta.

Vänligen

Karlund

Kommentera

