Spara bilder!

 När jag är på resande fot laddar jag in mina bilder på en liten bärbar apparat med bildskärm, man kan till och med titta på film i den lilla rackaren. Jag hade naturligtvis med mig denna lilla hårddisk till Öland och efter varje fotorunda så kopierade jag över bilderna från mina minneskort för att kunna förvara bilderna till min hemkomst.

Efter två dagar så havererade hela hårddisken det gick inte att hitta någonting på disken.

Förtvivlan sprider sig och tankarna far som ……….. ja, jag vet inte vart men far runt gör dem.

Det är vid sådana tillfällen som man är glad att man har ett bra hjärta och att nerverna sitter väl förankrade.

 Som tur var så hade jag lånat med mig en bärbar dator, och redan lagt in övriga bilder för att prova lite olika bildbehandlingsprogram så bilderna klarade sig. Nu har jag formaterat om den lilla bildtittaren och gör ett nytt försök men det känns inte riktigt tryggt att enbart använda den bärbara hårddisken.

 Att det händer på Öland är kanske inte det värsta men om man skall bege sig till Kenya så kan det ju vara lite mer besvärligt.

 Någon som har någon idé hur man ska göra?

6 thoughts on “Spara bilder!

  1. Ajdå, vilken otur Mikael och visst blir man förtvivlad när hårddiskarna kraschar det gäller dock att ha is i magen innan man formaterar dom. Det brukar alltid gå att rädda det mesta från en kraschad sådan dock blir ju processen lite enklare om man inte formaterar innan man begär support. Jag hoppas du kommer över dina kort i sinom tid. Men det är väldigt tråkigt att förlora sitt arbete. Personligen har jag börjat med att göra backups på mina kort lite oftare nu eftersom jag lyckats samlat på mig en hel del kort som jag gärna vill bevara.
    /Morgan

  2. Ping: Klarläggande! « KARLUND.SE

  3. Ping: Lite mera om, spara bilder. « KARLUND.SE

Kommentera

