Vindkraft?

Var en sväng i Skåne häromdagen och fick se flera vindkraftverk, dem verkar växa upp som svampar lite överallt.

Dessa jätte propellrar ser inte särskilt roliga ut och vi är många naturfotografer som retar oss lika mycket på dessa som över ”ufo-äggen” som ligger utlagda på åkrarna.

 

Mina känslor är delade, jag vill att kärnkraften försvinner men jag tycker inte att man skall klä halva Sverige med vita pelare. Jag stod ca 70-80meter från en av dessa och det var ett ganska högt ljud. Här hemma i Markaryd pågår en debatt om det skall bli vindkraftverk. Jag har full förståelse för de som bor i närheten av det tilltänkta området dem är rädda för att ljudet skall bli störande.

Men det är ju en av de mest miljövänlig energiformer vi har, och vi är tvungna att ta ställning för om vi vill ha dessa energiproducerande vidunder eller om vi skall fortsätta med kärnkraften eller om vi skall importera kolkraft.

 Miljövänligt?

Kommentera

